There was an error in this gadget

Saturday, 13 October 2012

3 Faktor yang buatkan anda _____________ dalam hidup.


Salam sejahtera ,

Sedikit motivasi untuk  hayati bersama pada hari ini.

Setiap orang inginkan kejayaan dan kekayaan dalam hidup.
Tetapi sebenarnya ada 3 sebab atau 3 faktor yang menghalang kita
untuk mencapai kebebasan kewangan.

Sebab Pertama: Tidak mengambil keputusan untuk bebas kewangan.

Ya betul...semua orang mengharapkan, malah mendoakan kejayaan dan kekayaan.
Tetapi tidak mengambil keputusan yang jitu untuk mencapai kejayaan.

Kita silap kerana tidak meletakkan keutamaan kejayaan dan kekayaan di dalam hidup.
Jadi, mulai hari ini tetapkan keutamaan kejayaan dan kekayaan dalam hidup.

Jika kita ingin menjadi doktor, kita akan belajar perubatan.
Jika kita ingin menjadi peguam, kita akan belajar undang-undang.
Jika kita ingin menjadi penyanyi, kita akan belajar muzik.
Jika kita ingin bebas kewangan, kita perlu belajar mengenai wang.

Sebab Kedua: Menangguh-nangguhkan langkah sehingga menjadi terlalu lewat.

Ya..setiap penangguhan disertakan sekali dengan alasan.

Saya busy lah...
Saya tak ada masa lah...
Saya takde kemahiran lah...
Saya takde duit lah...
dan bermacam-macam lagi alasan.

Bak kata Dr Fadhilah Kamsah, "Orang buat duit, kita buat alasan..." setiap alasan logik2 belaka..yer lah, nama pun alasan...

Setiap manusia biasanya tergerak untuk melakukan sesuatu termasuk mencari
duit lebih apabila timbul masalah. Masa tengah senang, tak ada fikir pun...
buat tak endah, tak risau.. buat rileks jer...tak hiraukan apa-apa.

Bila dah ada masalah, mulalah kelam kabut. Mulalah mencari penyelesaiannya..
kadang2 keadaan dah terlalu lewat dan sukar melakukan perubahan.

Oleh itu, kita perlu bersedia lebih awal.
Orang tua-tua kata, "sediakan payung sebelum hujan".

Sedarilah...memang terdapat hubungan antara wang dan masa.
Jika anda bercita-cita untuk bebas kewangan, mulalah secepat mungkin.

Bayangkan anda inginkan bebas kewangan dengan menjana pendapatan
RM20,000 sebulan pada 2 tahun lagi. Jika anda bermula sekarang, anda
mempunyai masa selama 2 tahun untuk berusaha. TETAPI jika anda ingin
bermula setahun kemudian, anda hanya ada masa 1 tahun sahaja untuk fight !
Mampukah anda?

Jadi, mulakan awal..seawal mungkin. Bila lagi kalau bukan hari ini?

Sebab ketiga : Sikap takut pada kegagalan - anda akan gagal.

Akibat takut pada kegagalan, seseorang itu tidak meletakkan usaha yang lebih.
Akibat takut pada kegagalan, seseorang itu tidak memulakan perniagaan.
Akibat takut pada kegagalan, seseorang itu tidak memulakan usaha.
Akibat takut pada kegagalan, seseorang itu tidak MELAKUKAN
LANGKAH PERTAMA !

Contohnya, saya bagi jelas sikit.
Bila anda takut pada kegagalan, anda tidak akan berusaha dengan kuat.
Mungkin anda akan cakap macam ni dalam hati ,

" Alahh..tak perlu lah buat betul-betul...kalau tak menjadi pun takpe,
takde la rugi dan terasa sangat. Kita buat sikit jer..so tak pressure sangat"

Anda silap kalau berfikir macam tu kerana, musuh utama kepada kejayaan adalah,
takut kepada kegagalan. Saya ulangi sekali lagi,

MUSUH UTAMA KEPADA  KEJAYAAN ADALAH KERANA TAKUT PADA KEGAGALAN.

Sebenarnya, kegagalan mengajar kita cara untuk berjaya.
Daripada hasil kajian mendapati, jutawan-jutawan dan orang-orang
yang berjaya pada hari ini adalah 98% PERNAH GAGAL...

Mungkin pernah gagal dalam perniagaan...
Atau pernah mengalami hutang keliling pinggang...

Takut kepada kegagalan, menghalang kita mengambil langkah pertama !

Orang yang berjaya adalah, orang yang akan bangkit kembali daripada kegagalan
dan terus berusaha dengan meletakkan matlamat dihadapan. Apapun rintangan
dan halangan, mereka bangkit lagi... demi matlamat yang harus di capai.

Apa yang saya sampaikan di sini adalah,  dah buat langkah pertama untuk mengtahui lebih lanjut mengenai

PELUANG BUAT PENDAPATAN SECARA SAMBILAN

untuk tampung perbelanjaan ....

Selain itu juga,  pun dah membaca email saya ini...

TETAPI...

faktor ke -2 iaitu, menangguh-nangguh kan peluang untuk capai impian yang  impikan....

Dalam bisnes ini, ramai yang telah ambil keputusan dan tak menangguhkan keputusannya...

TETAPI...

Ramai juga yang buat sambil lewa atau menangguh-nangguhkan keputusan...kerana apa?

Kerana

Faktor ke-3 : Takut kegagalan...

Gagal tu sebenarnya...tangga kejayaan....tetapi, kena lihat juga apa usaha yang kita buat sehingga GAGAL?

majoriti orang tak lakukan 100% kerja untuk elak kegagalan...

Jadi, dalam team saya, komuniti bisnes saya ini...anda diberi panduan secara online, secara personal dan juga secara group coaching.

Jadi anda boleh tingkatkan ilmu untuk elak kegagalan lagi...


Sekian Terima kasih!!

Amen ec
Penggiat bisnes internet

No comments:

Post a Comment